Najnowsze posty

Popularne posty

Kategorie

Suplementy XXI-wieku – algi

Suplementy XXI-wieku – algi

Aby uzupełnić niedobory witamin i minerałów, wystarczy włączyć do naszej codziennej diety zaledwie 5 g glonów, bowiem rośliny morskie cechuje dużo większe bogactwo składników mineralnych niż roślinność lądową. Zawierają one nie tylko wszystkie minerały (makro- i mikroelementy) występujące w wodzie, ale przede wszystkim ich przyswajalność przez ludzki organizm jest nieporównywalnie wysoka, gdyż wynosi nawet 95%. Ponadto algi dzięki dużej zawartości chlorofilu doskonale oczyszczają i odkwaszają organizm, posiadają zdolność do neutralizacji toksyn oraz wiązania metali ciężkich, a także działają przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo.

Algi i ich rozliczne prozdrowotne właściwości od tysięcy lat wykorzystywane i szeroko stosowane są szczególnie na Dalekim Wschodzie, w Chinach i Japonii.  Współcześnie stanowią one doskonałą alternatywę suplementacji gdyż wyjałowienie i zakwaszenie gleb doprowadziło do tego, że w warzywach i owocach występuje nieporównywalnie niska ilość minerałów. Algi natomiast są pozyskiwane głównie z naturalnych środowisk, są w  dużo mniejszym stopniu narażone na postępujące zanieczyszczenie środowiska, a także są wolne od metali ciężkich, nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Bardzo często są więc określane mianem tzw. ‘superfood’. Warto więc przejrzeć się im bliżej.

Królowa białka – spirulina

Spirulina nazywana jest królową białka lub zielonym mięsem, gdyż w prawie 70% zawiera w sobie kompletne, dobrze przyswajalne białko (osiemnaście aminokwasów, w tym osiem niezbędnych dla naszego organizmu), którego jest aż 3 razy więcej niż w mięsie. Ponadto jest ona najbogatszym roślinnym źródłem witaminy B12. Ma nie tylko duże właściwości odżywcze, ale także działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie, antyalergicznie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. Ponadto wpływa korzystnie na nasz układ immunologiczny, działa osłonowo na błonę śluzową żołądka oraz wspomaga detoksykację organizmu. Jest najlepszym źródłem kwasu gamma-linolenowego (GLA) o działaniu przeciwzapalnym, potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Zielona odporność

Oprócz dostarczenia składników odżywczych spirulina wzmocni naszą odporność i ochroni nas przed wieloma chorobami, a regularne spożywanie tej zielonej algi morskiej podnosi poziom komórek produkujących przeciwciała oraz wzmacnia barierę śluzówkową, co chroni nas nie tylko przed wnikaniem drobnoustrojów, ale pomaga też w zwalczaniu alergii. Dodatkowo występujący w niej spirulan wapnia działa antywirusowo. Ponadto nadające spirulinie turkusowy kolor barwniki – fikocyjaniny zwalczają wolne rodniki. Dzięki temu opóźnia ona procesy starzenia komórek, czy zapobiega powstawanie procesów nowotworowych, ale również wspomaga leczenie chorób neurodegeneracyjnych jak choroba Parkinsona, czy Alzheimera. Dodatkowo obniża ciśnienie krwi oraz wspomaga odchudzanie u osób z otyłością.

Lekarstwo na anemie i stres

Bogactwo witamin oraz makro- i mikroelementów, jak również bioflawonidów, sprawia,
że jest ona wspaniałym uzupełnieniem diety, szczególnie w żelazo, kwas foliowy czy witaminę B12. Stanowi pełnowartościowy materiał do odbudowy łańcuchów hemoglobiny. Co ważne, wszystkie te substancje są bardzo dobrze przyswajane przez organizm.

Zawarta w spirulinie dawka magnezu pochodząca z zielonego barwnika – chlorofilu, wpłynie pozytywnie na nasze mięśnie, układ nerwowy, załagodzi stres i doda energii.

Ciekawostka Spirulina – lekarstwo na głód w świecie?

Jak wykazały badania biochemiczne spirulina posiada tak bogaty skład,  że można ją uczynić lekarstwem na głód i niedożywienie panujące na świecie. Dodatkowo jej właściwości pomogą zapobiegać obecnie rozprzestrzeniającym się na szeroką skalę chorobom cywilizacyjnym.

Chlorella – na odtruwanie i nie tylko

Chlorella jest jednym z najsilniej odtruwających organizm naturalnych produktów, dzięki swojej budowie komórkowej trwale wiąże metale ciężkie oraz toksyny i usuwa je z organizmu. W stosunku do spiruliny zawiera dużo więcej chlorofilu oraz stanowi najbogatsze spożywcze źródło kwasów nukleinowych. Wpływa korzystnie na regenerację całego organizmu, gojenie się uszkodzonych tkanek i ran, a także procesy trawienia, uszczelnianie ściany jelit oraz wydalanie, tym samym wspomaga funkcjonowanie wątroby oraz nerek. Wykazuje ponadto działanie immunomodulujące.

Chlorellę uważa się za substancję detoksykującą, skuteczną w oczyszczaniu wątroby z alkoholu, metali ciężkich takich jak ołów, rtęć, kadm, arsen, pestycydów, herbicydów oraz polichlorowanych bifenoli.

Regularna suplementacja chlorellą przynosi korzyści dla osób u których układ odpornościowy został osłabiony w wyniku przewlekłej choroby lub chemioterapii. Powoduje ona zwiększenie aktywności makrofagów, aktywuje limfocyty T i B. Wspomaga prawidłowe trawienie i wydolność układu trawiennego oraz wpływa korzystnie na czynności mózgu. Wykazano, że chlorella pobudza produkcję interferonów. Pobudzają one aktywność makrofagów, przez co wspomagają odporność.

Na odchudzanie

Obecny w glonach jod przyspiesza spalanie tłuszczów, a dodatkowo wysoka zawartość błonnika, sprawia, iż są wartościowym komponentem diety redukcyjnej.

Na nadciśnienie, wzmocnienie organizmu i odporność

Badania japońskich naukowców wykazały, że makroalgi są wyjątkowo bogatym źródłem bioaktywnych peptydów, które mogą modulować ciśnienie krwi, a nawet zastąpić leki na nadciśnienie. Ponadto glony wzmacniają ściany naczyń włosowatych skóry, przeciwdziałając ich kruchości i nadmiernej przepuszczalności. Wspomagają znacząco układ immunologiczny. Zaleca się je jako wspomaganie leczenia chorób reumatycznych, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń trawienia i wchłaniania oraz infekcji grzybiczych, wirusowych i bakteryjnych (są jak bezpieczny dla zdrowia antybiotyk).

Ciekawostka

Pod nazwą glonów, kryje się blisko 30 tysięcy różnorodnych gatunków. Najmniejsze z nich mają zaledwie kilkanaście milimetrów, natomiast inne mogą tworzyć olbrzymie podwodne zarośla. Różnią się one również barwą, która zależna jest dostępności światła oraz składem mikro- i makroelementowym.

Jak stosować

Odmienne, ale dopełniające się właściwości spiruliny i chlorelli sprawiają, że najbardziej korzystna jest ich wspólna suplementacja. Dlatego też najczęściej spotkamy się z takim połączeniem obu tych alg w postaci tabletek. Na rynku dostępne są również glony w postaci sproszkowanej, które wspaniale wkomponują się jako dodatek do codziennych posiłków. Dodatek łyżeczki spiruliny do koktajlu zrobionego ze szpinaku, banana, gruszki oaz płatków owsianych nada mu wspaniały intensywnie zielony kolor, a przy okazji wzbogaci
w substancje odżywcze i doda energii.

Pamiętać należy aby suplementację preparatów z alg wprowadzać stopniowo, gdyż reakcja oczyszczania naszego organizmu może być gwałtowna. U osób nadwrażliwych może pojawić się wysypka lub pryszcze. Nie jest to jednak alergia, a oznaka powrotu organizmu
do równowagi wewnętrznej.

Algi w kosmetyce

Preparaty oparte na bazie glonów okazały się przełomowym odkryciem w walce ze zmarszczkami. Poprzez usuwanie wolnych rodników pozwalają spowolnić procesy starzenia się skóry. Natomiast kwas linolenowy i gamma-linolenowy zawarty w spirulinie działają kojąco w zapaleniach skóry.  Przyspieszający regenerację tkanek, podział i wzrost komórek czynnik wzrostu chlorelli poprawi jakość i stan skóry, a także wspomoże gojenie się ran.

Preparaty oparte na bazie wyciągów z alg, bogate w witaminy z grupy B, polecane są
w leczeniu trądziku i egzemy.

Algi właściwości:

  • wzmacniają odporność,

  • działają detoksykująco na organizm,

  • działają korzystnie na układ limfatyczny,

  • działają moczopędnie,

  • redukują ilość złego cholesterolu,

  • poprawiają obraz krwi u osób osłabionych, stosujących w dużych dawkach leki chemiczne i chemioterapię,

  • regulują gospodarkę wodną i przemianę materii w organizmie (usuwają toksyny i obrzęki),

  • działają przeciwzapalnie,

  • wykazują działanie przeciwnowotworowe.



Barbara Fołda- technolog żywienia z 35 letnim stażem. / Żyj Naturalnie

Bibliografia:

  1. Genene Tefera, Spirulina: The Magic Food, 2009

  2. Cingi C, Conk-Dalay M, Cakli H, Bal C., The effects of spirulina on allergic rhinitis, 2008