na stronie
Pokazuje 1 - 12 z 18 elementów

Jak poprawić pamięć, okiełznać stres, wzmocnić koncentrację?

Ile razy zastanawiałeś się, jak zwiększyć swoją wydajność w pracy, nie denerwować się byle czym lub wreszcie móc się skupić? Zdobycie takich umiejętności to nie czarna magia, a łatwa w przyswojeniu wiedza na temat potrzeb Twojego mózgu. Chcesz poprawić swoją pamięć, zredukować stres? Twoja koncentracja wymaga wzmocnienia? Sprawdź, czego brakuje Ci na co dzień.

Składniki pożywienia, jak i suplementy diety można podzielić na 3 grupy: te, które będą poprawiały zapamiętywanie, pomagały opanować nerwy, a także wzmagały koncentrację, która szczególnie w okresie jesienno-zimowym może słabnąć.

Suplementy diety, które wspomagają pamięć, redukują stres i wpływają na koncentrację

Kompleks witamin z grupy B pomaga przede wszystkim zniwelować uczucie zmęczenia i znużenia, ze względu na swój zbawienny wpływ na układ nerwowy. Witamina B1 bierze udział w produkcji mieliny, która z kolei chroni włókna nerwowe i tym samym nie pozwala na ich uszkodzenie. Witamina B12 odpowiada za dobry nastrój i koncentrację, a witamina B5 zapewni nam spokój poprzez produkcję hormonów odpowiedzialnych za stres i reakcje na emocje, co bezpośrednio przyczyni się do większego skupienia.

Kolejnymi składnikami, które powinny się znaleźć w naszej diecie jest lecytyna oraz magnez. Lecytyna, w której skład wchodzi cholina, pobudza mózg do pracy i dzięki temu nasza koncentracja wzrasta. Magnez z kolei poprawia przewodzenie impulsów nerwowych w mózgu, zwiększając jego umiejętności poznawcze.

Koncentracja poprawia również zapamiętywanie, a zatem wszystkie wymienione dotąd składniki suplementów diety służą również temu celowi. Co więcej można dorzucić? Z pewnością kwas foliowy, który jest niezbędny do powstawania takich neuroprzekaźników jak dopamina, adrenalina i noradrenalina. Ciało potrzebuje go również do procesu przekształcania jedzenia w energię niezbędną do pracy na przykład neuronom. Na proces zapamiętywania zbawienny wpływ ma również cynk, który chroni układ nerwowy przed wolnymi rodnikami. Zaskakujący wpływ na pamięć ma znana w gastronomii kurkuma. Według badań zawarte w kurkumie związki chemiczne stymulują wzrost komórek nerwowych w organizmie.

Stres wyniszczający organizm powoduje utratę glutationu, witaminy C oraz witaminy E, a zatem aby nie dopuścić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych, warto regularnie uzupełniać je w okresie narażania się na nerwowe sytuacje.

Źródła:

  1. M. Iskra, B. Krasińska, A. Tykarski, Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka [w:] Nadciśnienie tętnicze, tom 17, nr 6, Via Medica, 2013.
  2. A. Bilska, A. Kryczyk, L. Włodek, Różne oblicza biologicznej roli glutationu, plPostepy Hig Med Dosw. (online), 2007; 61: 438-453 e-ISSN 1732-2693.
  3. Beata Gapys, Anna Raszeja-Specht, Hanna Bielarczyk, Rola cynku w procesach fizjologicznych i patologicznych organizmu [w:] Diagn Lab 2014; 50(1): 45-52.
  4. Agnieszka Gryszczyńska, Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy, http://www.czytelniamedyczna.pl/2659,witaminy-z-grupy-b-naturalne-zrodla-rola-w-organizmie-skutki-awitaminozy.html.