Najnowsze posty

Popularne posty

Kategorie

Sulforafan - niezwykły antyoksydant, czy wiesz dlaczego?

Utarło się powiedzenie, że brokuły mają działanie antynowotworowe. I faktycznie tak jest, ale nie każdy wie dlaczego? Nie każdy też wie, że jedzenie ich w postaci gotowanej nie da nam absolutnie nic. Kluczem do sukcesu jest sulforafan zawarty w tym zielonym warzywie. Zobacz jak czerpać z niego moc!

Sulforafan to izotiocyjanian zawarty w warzywach kapustnych, w tym w największym stężeniu w brokułach. Nie skorzystamy z jego dobroczynnych właściwości, jeśli wrzucimy warzywa do wrzątku. Sulforafan powstaje, kiedy glikorafanin połączy się z enzymem o nazwie mirozynaza, a dzieje się tak na skutek żucia lub krojenia. Dlatego też najlepiej spożywać brokuły w postaci surowej. To jednak niezbyt smaczna opcja. Wybierając metodę przyrządzania, najlepiej wybrać gotowanie na parze przez max. 3-4 min., ale i tu naukowcy mają zdania podzielone. Przygotowując zupę brokułową najpierw warto posiekać warzywo i odczekać ok. 40 min. aż dojdzie do połączenia wymienionych substancji i powstanie sulforafan. Wówczas możemy być spokojni, że przygotowany przez nas posiłek będzie zawierał ten cenny składnik w dużych ilościach.

Sulforafan – właściwości

Sulforafan jest przede wszystkim bardzo silnym antyoksydantem, dzięki któremu nie dochodzi do mutacji w obrębie DNA, a co za tym idzie komórki nie ulegają zmianom nowotworowym. To największa zaleta tego związku. Powstało wiele badań, które odkrywają coraz to nowe właściwości sulforafanu, w tym profilaktyczne działanie przeciw wrzodom żołądka i dwunastnicy, dzięki temu, że działa przeciwbakteryjnie na Helicobacter pylori. Wykazano, iż eliminuje także bakterie antybiotykoodporne. Ponadto, dobrze znane są jego właściwości usuwające toksyczne składniki z organizmu poprzez aktywację proteiny Nrf2, która chroni komórki przed wolnymi rodnikami. Redukuje ich ilość nawet o 74%. Wzmacnia również cały układ immunologiczny i nasz naturalny system obrony przed zapaleniem stawów.

Sulforafan – dawkowanie

Sulforafan występuje w naturze, a zatem spożywanie go wraz z brokułami, czy innymi warzywami kapustnymi nie powoduje jego nadmiernego stężenia w organizmie. Jedząc brokuły musimy się jednak liczyć z tym, że mogą nam doskwierać problemy gastryczne. Wraz z błonnikiem, w który rośliny kapustne są bardzo bogate, możemy się spodziewać wzdęć. Sulforafan dostępny jest również w formie kapsułek, jako suplement diety i pozwala on na  uniknięcie tej niekomfortowej sytuacji.

Podsumowując – sulforafan jest substancją o potwierdzonym działaniu antykancerogennym na każdym etapie rozwoju nowotworu. Jego wpływ na nasz organizm jest nie do przecenienia. Warto zatem regularnie zażywać go w formie naturalnej lub w postaci suplementu diety, aby cieszyć się zdrowiem przez długie lata.

Źródła:

  1. 1. Szwejda-Grzybowska, Antykancerogenne składniki warzyw kapustnych i ich znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna”. XLIV (4), s. 1039–1046, 2011.
  2. 2. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C414646%2Cbrokuly-w-pigulce-dla-diabetykow.html.

Polecany produkt

Jeśli zainteresował Cię ten temat koniecznie sprawdź nasze produkty:

Kup Para-Release ekstrakt z brokułu (60 kapsułek)Kup Witamina E plus (60 kapsułek)Kup Chlorofil (60 kapsułek)
Para-Release
ekstrakt z brokułu
Witamina E plusENADA
60 kapsułek60 kapsułek60 kapsułek